Pinjaman Duit Tanpa Slip Gaji adakah ada dan boleh Anda Percaya Masa Kini?

Posted on

Pinjaman segera atau tanpa slip gaji kini amat di cari- cari. Tetapi di manakah syarikat kewangan yang sanggup memberi pinjaman tanpa apa-apa dokumen. Jika adapun sudah pasti ianya bukan dari kewangan yang berlesen ataupun dari pinjaman orang perseorangan.

Mengapa Pinjaman Duit Tanpa Slip Gaji ini telah dihapuskan dan tidak diguna pakai lagi oleh syarikat kewangan berlesen? Oleh kerana kesukaran dan banyak kemungkinan pemimjam akan lari dari membayar pinjaman menjadi punca pinjaman kewangan mudah ini telah di tambah ketat dengan pelbagai dokumen pemohonan. Paling utama adalah menunjukkan penyata KWSP anda yang terkini bagi pekerja swasta atau kerajaan dan laporan kewangan terkini bagi pemilik syarikat.

Kalau bekerja sendiri boleh ke lepas nak buat pinjaman buat beli rumah? Kerja sendiri mana ada payslip, macam mana nak mohon pinjaman perumahan dekat bank? Ini lah persoalan yang sering kali diutarakan oleh mereka yang bekerja sendiri. Bagi mereka, kalau tiada payslip memang susah la nak mohon pinjaman dekat bank ni.

Seorang pakar hartanah, Najib Mohamed terangkan secara terperinci bagaimana untuk memohon pinjaman perumahan di bank walaupun tiada slip gaji. Rupanya mudah je kalau ikut panduan dia ni.

Pastikan korang bawa dokumen berikut
Sijil Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) – Jika Enterprise Borang E dan lampirannya.

Penyata akaun bank syarikat (Selalunya akaun semasa) dan jika ada mengambil gaji sediakan juga penyata akaun simpanan/ semasa kita. Sediakan sekurang-kurangnya penyata 6 bulan yang terkini.

Berdaftar dengan LHDN. Sudah membuat taksiran cukai pendapatan. Sediakan Slip pengesahan penerimaan e-B bagi tahun taksiran dan bukti pembayaran (jika menggunakan e-filing).

CCRIS (Central Credit Reference Information System) dalam keadaan yang baik. Ambil slip CCRIS di Bank Negara.
Jika ada simpanan yang agak munasabah, sertakan sekali sebagai dokumen sokongan.

Kalau tak ada slip gaji, macam mana bank nak buat semakan?
Kalau nak tahu, buat pemohon yang bekerja sendiri tanpa payslip ni, pihak bank akan mengira keseluruhan jumlah yang masuk ke dalam akaun perniagaan setiap bulan. Setiap itu lah pentingnya penggunaan akaun semasa kerana ianya akan memudahkan kerja. Mengapa? Sebab penyata akan dikeluarkan secara bulanan berbeza dengan akaun simpanan.

Satu tips di sini ialah pastikan semua duit perniagaan masuk ke dalam akaun perniagaan sejurus tutup perniagaan setiap hari. Tidak kira lah jika korang berniaga di pasar malam ataupun punyai kedai sendiri yang memang 100% menggunakan wanng tunai, bank in terus dalam akaun.

Ini adalah contoh jumlah kredit dalam perniagaan:

Bulan 1: RM55,000

Bulan 2: RM63,000

Bulan 3: RM49,000

Bulan 4: RM52,000

Bulan 5: RM58,000

Bulan 6: RM60,000

Secara kasarnya, purata perniagaan adalah sekitar RM56,000. Pihak bank hanya akan lihat 20% sahaja sebagai gaji pemohon. Jadi selebih 80% itu dianggap sebagai kos atau juga stok. 20% daripada jumlah keseluruhan bermakna 20% X RM56,000 = RM11,200. Ini lah nilai yang dikira untuk kelayakan mendapat pinjaman.

Perkara ini memberi jaminan bahawa pemimjam mampu membayar kembali pinjaman setiap bulan. Malah juga laporan CCRIS menjadi lebih penting kini oleh pihak Bank untuk melihat status pemimjam adakah mereka layak atau tidak. Oleh itu pastikan anda tidak bermasalah dengan laporan CCRIS Bank Negara.

pastikan anda jangan terpedaya dengan syarikat kewangan tak berlesen atau ALONG. Mereka sanggup memberi anda pinjaman yang diperlukan tetapi anda akan membayar bunga berterusan sampai anda seperti menjadi hamba abdi kepada mereka. Banyak kes yang telah berlaku berkaitan perkara ini. Semuanya berpunca kerana mahukan pinjaman mudah tanpa slip gaji ataupun mudah lulus ini.

Peringatan Berkenaan Pinjaman Duit Tanpa Slip Gaji

Wang yang dipinjam daripada Along didatangkan dengan faedah dan risiko yang tinggi. Ramai yang memandang rendah terhadap risiko meminjam wang daripada Along. Mereka berpendapat bahawa selagi jumlah wang yang dipinjam adalah kecil dan dibayar dalam tempoh sesingkat yang mungkin, urusan pinjaman wang daripada Along boleh berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah.

Kadar faedah yang tidak berkesudahan

Pernahkah anda mendengar terma ‘sepuluh-tiga’? Ianya merujuk kepada kadar faedah yang dikenakan ke atas peminjam. Kadar faedah sepuluh-tiga bermakna bagi setiap RM10 yang dipinjam, RM3 akan dikenakan sebagai faedah. Dalam kata lain, jumlah wang yang anda pinjam akan dikenakan faedah sebanyak 30% dalam hanya satu bulan!

Untuk memberikan gambaran yang lebih jelas tentang jumlah wang yang dibayar kembali jika anda membuat pinjaman kewangan daripada Along, lihat contoh di bawah:

Jumlah dipinjam : RM1,000

Faedah perlu dibayar (sebulan): RM300

Faedah untuk pinjaman 12 bulan: RM3,600

Jumlah keseluruhan yang perlu dibayar: RM4,600

Adakah anda masih berminat untuk membuat pinjaman kewangan daripada Along? Sepuluh -tiga bukanlan satu-satunya kadar faedah yang ditawarkan, walaupun jelas sekali ianya adalah sangat tinggi. Kadar faedah yang dtawarkan oleh Along juga termasuk sepuluh – empat dan sepuluh – lima, bergantung kepada jumlah pinjaman atau situasi kredit peminjam. Bayangkan betapa tingginya faedah yang perlu anda bayar jika jumlah pinjaman anda dikenakan kadar faedah sepuluh-lima!

Syarikat pinjaman wang tanpa lesen sangat licik dalam strategi pemasaran mereka. Mereka telah memperkenalkan konsep faedah harian ke atas pinjaman kecil – kebiasaannya diambil oleh golongan yang susah dan paling terdesak seperti pekerja buruh, petani dan juga penjaja kecil-kecilan. Pinjaman yang dikenakan faedah secara harian ini dikenali sebagai pinjaman ‘hari -hari’ dalam kalangan penduduk tempatan.

Along jarang membenarkan anda untuk menyelesaikan hutang anda secara sekaligus, walaupun wang tunai yang diperlukan sudah tersedia di tangan anda. Ini adalah untuk memastikan anda membayar faedah yang tinggi selama yang mungkin untuk keuntungan mereka.

Apakah pandangan anda? Kongsi pendapat dan cadangan tentang mengapa anda tidak patut mengambil pinjaman daripada mereka atau alternatif kepada Pinjaman Tanpa Slip Gaji di bahagian komen di bawah ini!

Carian Popular Ke Sini:

  • https://www panduankini com/panduan-semak-slip-gaji-pos-malaysia/page/semak-slip-gaji-pos-malaysia

1 comment

  1. I pay a quick visit day-to-day some sites and blogs to read articles,
    but this blog provides quality based writing.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.