Gangguan-bekalan-air-selangor-terkini

Air Selangor – Hentitugas 4 Logi Rawatan Akibat Pencemaran Diesel, 21 Julai 2019

Posted on

Rakyat Selangor akan mengalami gangguan bekalan air 21 Julai 2019. Kurang dari 3 hari masalah gangguan ini berlaku  di  kawasan Petaling, Klang, Shah Alam, Gombak dan Kuala Langat. Air Selangor – Hentitugas 4 Logi Rawatan Akibat Pencemaran Diesel, 21 Julai 2019.

Punca Gangguan Bekalan Air Selangor

Makluman insiden pencemaran minyak diesel di sumber air mentah Sungai Selangor menyebabkan hentitugas Loji Rawatan Air SSP1, SSP2 dan SSP3 serta Loji Rawatan Air Rantau Panjang.

Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd memaklumkan bahawa pencemaran minyak diesel dikesan di muka sauk Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1, 2 dan 3 (LRA SSP1, LRA SSP2 dan LRA SSP3) dan LRA Rantau Panjang dari sumber air mentah Sungai Selangor.

Ketua Jabatan Perhubungan Pelanggan dan Komunikasi syarikat itu, Abdul Raof Ahmad berkata susulan itu, LRA Rantau Panjang terpaksa dihenti tugas pada pukul 6.00 petang tadi, disusuli LRA SP3 pada pukul 8.00 malam serta LRA SSP1 dan LRA SSP2 pada pukul 8.15 malam ini.

Laporan Rasmi Penutupan Logi

masalah-air-selangor-21-julai-2019
sumber twitter : Air Selangor

 

pecemaran-diesel-air-selangorsumber Twitter: Air Selangor

Dalam satu kenyataan, beliau berkata punca pencemaran ialah aktiviti pengorekan pasir di hulu sungai dan insiden itu telah dilaporkan kepada pihak berkuasa.

“Ini insiden kedua dalam tempoh tiga hari melibatkan penutupan keempat-empat loji rawatan air utama dan menyebabkan gangguan tidak berjadual berskala besar kepada pelanggan,” kata Abdul Raof, merujuk kepada tindakan serupa yang diambil pada Jumaat lalu susulan pencemaran bau.

Jangka Waktu Pulih Bekalan

Beliau berkata pihak Air Selangor tidak dapat memastikan jangka masa pemulihan sekiranya insiden pencemaran sumber air mentah kembali berulang.

“Kami berada dalam keadaan siap siaga bagi menghadapi sebarang insiden seperti yang berlaku hari ini,” katanya.

Pada Jumaat lalu, 1,133 kawasan melibatkan 1,166,842 akaun pelanggan di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor terjejas dengan gangguan air tidak berjadual susulan insiden pencemaran bau di sumber air mentah Sungai Selangor.

Dalam kenyataan siang tadi, Air Selangor memberitahu ia menyasarkan pemulihan bekalan 100 peratus di semua kawasan terjejas menjelang tengah malam hari Isnin (22 Julai) sebelum ia mengeluarkan kenyataan berasingan berhubung henti tugas keempat-empat LRA berkenaan kemudian.

— BERNAMA

2 comments

  1. Hentikan aktiviti korek pasir! Menyusahkan . Mesti adakan pemantauan yg lebih ketat supaya punca air tidak tercemar

  2. Terang bulan ditengah malam,
    Dipagar bintang gemilang cahaya.
    Rakus manusia merosakkan alam,
    Kepada kita bencana menimpa.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.