Panduan Berniaga Di Shopee

Cara Berniaga dan Menjual Di Shopee Malaysia Terkini

Posted on

Adakah anda masih tercari-cari cara berniaga dan menjual di Shopee.  Tahukah anda ramai yang berniaga secara sambilan di laman Shopee tetapi menghasilkan pendapatan yang agak lumayan. Masalahnya untuk konsisten untung dan berjaya dengan berniaga dan menjual di Shopee Malaysia ini bukan suatu kerja yang mudah. Berita baik buat anda, Panduan Kini akan berkongsi rahsia berniaga di shopee Malaysia pada artikel kali ini.

Siapakah Shopee?

Kalau anda Google, Syarikat Shopee ini adalah satu platform e-dagang yang beribu pejabat di Singapura di bawah Sea Group (sebelum ini dikenali sebagai Garena) sekarang Garena lebih kepada syarikat aplikasi permainan di smartphone, yang ditubuhkan pada tahun 2009 oleh Forrest Li.

Platform E-dagang Shopee ini pertama kali di lancarkan pada tahun 2015 di Singapura dan kini berkembang ke negara Malaysia, Thailand, Taiwan, Indonesia, Vietnam dan Filipina. Seperti E-dagang besar yang lain, Shopee membenarkan pengguna mereka membeli dan menjual di Platform E-dagang mereka.

Pendapatan Menjual di Shopee

Ramai yang telah berjaya mendapat jualan sehingga 5 angka di Shopee. Sebelum mendapatkan buku panduan Shopee pendapatan adalah biasa-biasa sahaja. Nak bayar bil internet pun tak lepas. tetapi setelah membaca panduan shopee aku mula tahu di mana silap yang aku lakukan. Lihat gambar di bawah ini:

Pendapatan-berniaga-di-shopee

Semua boleh berniaga dan buat untung dengan Shopee. Tambah-tambah lagi nak daftar di Shopee itu percuma. Jangan tunggu lagi. Ini adalah cara berniaga dan menjual di Shopee Malaysia buat anda.

Cara Menjual di Shopee

Bagaimana nak menjual di Shopee? paling simple. Sila ikut panduan kat bawah ini:

1. Masuk ke laman Shopee untuk membuat pendaftaran. Kemudian Klik pada pautan Sign Up.

2. Masukkan maklumat anda. Pastikan nombor telefon anda betul dan klik pada send verification terlebih dahulu. Setelah kod dihantar ke nombor telefon anda barulah anda boleh isi maklumat yang lain. Kemudian klik pada Sign Up.

3. Jika pendaftaran berjaya, maka anda boleh terus login ke dalam akaun anda.

4. Selepas pendaftaran berjaya apa perlu dibuat? Ok dekat sini anda perlu masuk ke bahagian seller yang dinamakan sebagai Seller Centre.

5. Anda akan dibawa masuk ke bahagian Shopee Seller Centre. Di bahagian inilah anda akan menguruskan segala-galanya berkaitan dengan produk anda. Tapi sebelum itu anda perlu tetapkan setting kedai anda terlebih dahulu.

6. Anda perlu tetapkan semua yang terdapat dalam list seperti dalam gambar. Anda boleh klik satu-satu dan masukkan maklumat yang diperlukan pada setiap bahagian.
cara setup kedai shopee

7. Setelah selesai setting kedai anda, maka bolehlah anda boleh mula menjual dengan memasukkan produk anda ke dalam kedai anda.

Cara Memasukkan Produk

Setelah berjaya buat akaun di shopee dan membuka kedai di akaun anda pastinya anda nak masukkan produk. Sila ikut panduan masukkan produk di kedai online Shopee anda di bawah ini:

1.  Klik di bahagian Seller Centre

2. Klik pada My Products

3. Klik Add a New Product

4. Klik Browse Image untuk masukkan gambar produk. Hanya 9 gambar yang dibenarkan. Pilih gambar yang paling cantik. Saiz untuk setiap gambar perlulah di bawah 2MB.

5. Masukkan nama produk anda, description, category dan attributes. Isi dengan keterangan yang penuh. Supaya pembeli dapat membaca keterangan, kandungan dan segalanya tentang produk yang anda jual.

6. Di bahagian price & inventory anda wajib masukkan harga dan stok terkini. Jika produk anda mempunyai variasi contohnya dari segi saiz atau warna maka anda perlu pilih Add Variations. BahagianWholesale pula adalah untuk mereka yang menjual produk mereka dengan harga borong.

7. Bahagian shipping, masukkan berat produk anda dan parcel size. Jika anda tidak tahu size sila kosongkan bahagian ini. Untuk Shipping Fee pula, pilih courier yang anda akan gunakan nanti. Pilihlah perkhidmatan kurier yang mudah untuk anda buat pengiriman.

8. bahagian others ini, jika anda menjual secara pre order maka anda perlu aktifkan bahagian ini. Oleh kerana saya ambil dropship daripada China, maka saya akan pilih pre order dan tetapkan berapa hari yang saya perlukan untuk pos barang saya.

Conditon pilih berdasarkan keadaan produk anda. Adakah produk anda produk baru atau 2nd hand. Parent SKU ini boleh letakkan nama produk atau brand produk untuk memudahkan anda menyemak produk anda nanti.

9. Jika anda sudah puas hati dengan semua yang anda tetapkan, sila tekan butang Save. Jika berjaya maka produk anda akan diletakkan dalam senarai produk anda.

Panduan Menjual di Shopee Malaysia

Saya seorang peniaga di Shopee dan telah berjaya menghasilkan pendapatan di Platform E-dagang ini. Panduan Kini amat syorkan anda mendapatkan buku panduan Shopee di bawah ini :

Dalam ebook panduan ini, sudah ditulis dan tunjukkan siap-siap. Secara langkah demi langkah, dari mula daftar akaun di Shopee, cara nak masukkan barang hinggalah sampai kepada nak pos barang tu kepada pembeli!

Memang complete! dan mudah faham.

Antara perkara-perkara penting yang ada di dalam ebook ini ialah..

1.  Cara mendaftar dan set kedai anda! Sama ada menggunakan apps atau browser di komputer.
2. Cara masukkan produk ke dalam kedai Shopee anda! Dalam bab ini, saya share tips-tips berkaitan pemilihan gambar yang mahu dimasukkan serta apakah bentuk dan contoh description yang terbaik
3. Cara nak menguruskan order!. Ini pun penting juga! Bila dah dapat order, macam mana nak bungkus? Borang apa nak print? Macam mana kalau tetiba stok habis pula? Apa nak buat? Semuanya saya terangkan dalam bab mengurus order.
4.6 Langkah Setel Problem Barang Tak Sampai/ Rosak!
5.Teknik Promosi yang boleh anda gunakan di dalam Shopee untuk mempromosikan kedai anda ke tahap maksimun.
6. Pihak yang boleh anda “usha” untuk mendapatkan bekalan produk jualan anda di Shopee.
7. 3 kaedah niaga yang mana, ianya tidak memerlukan anda untuk menyimpan stok untuk mula berniaga di Shopee!
8. Perkongsian pembekal dropship yang power dan boleh dipercayai dalam ebook ini! Pembekal ini ada lebih 100,000 produk yang boleh anda jual!
9. Teknik 1000 follower seminggu!

Panduan kini berharap anda sudah mula boleh berfikir mendapatkan panduan cara berniaga dan menjual di Shopee Malaysia ini sebagai koleksi penting buat menambah pendapatan anda. Segalanya bermula dari usaha anda sendiri. Ilmu penting sebelum kita mulakan strategi untuk berniaga.

 

Carian Popular Ke Sini:

  • https://www panduankini com/panduan-cara-check-blacklist-singer
  • https://www panduankini com/panduan-cara-cek-epf-singapura-malaysia-online?s=cara cek epf singapura malaysia online
  • https://www panduankini com/panduan-cara nak tengok baki hutang singer/page/cara nak tengok baki hutang singer
  • https://www panduankini com/panduan-cara-log-in-sps-yik

1 comment

  1. Shopee dan platform seumpamanya memang membuka peluang kepada orang-orang biasa yang makan gaji ni untk mencari 2nd income. Kalau menjadi mana tahu boleh jadi boss pulak selepas ni.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.