Cara Buka Akaun Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

Cara Buka Akaun Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) Dengan Mudah

Posted on

Cara Buka Akaun Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) Dengan Mudah?, mungkin ada juga yang tak tahu langsung apa itu AHB. Pernah tonton iklan AHB tak? ala.. yanga ada Neelofa tu? AHB atau Akaun Amanah Hartanah Bumiputera adalah pelaburan unit amanah hartanah untuk Bumiputera sahaja. Bermula pada tahun 2012 dan masih menerima anda yang berminat untuk melabur. Jadi… kali ini Panduan Kini akan cerita pasal Cara Buka Akaun Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) Dengan Mudah…?

buka akaun amanah hartanah

Makluman buat anda pelaburan dalam dana AHB ini ada masa buka dan tutupnya. Selalulah lawat laman web Amanah Hartanah Bumiputera untuk sentiasa dapat berita- dan penawaran saham terbaru…

Berapa Jumlah Pelaburan Minimum AHB?

Kalau anda sudah mula minat sangat nak buka akaun amanah hartanah bumiputera ni kena la tahu syarat-syaratnya bukan main terjah je bank. Meh baca seterusnya…

Peluang sangat besar untuk Bumiputera melabur dalam unit Amanah ini. Jika sebelum ini, untuk memulakan pelaburan, anda memerlukan RM1000, tetapi kini tidak lagi. Kini, kemasukan pelaburan minimum telah dikurangkan daripada RM1000 ke RM500 dan bagi menambahkan lagi Bumiputera untuk membuka akaun pelaburan hartanah AHB, pelaburan minimum dikurangkan lagi kepada RM100 setiap seorang. Manakala, jumlah pelaburan maksimum dinaikkan daripada RM400,000 kepada RM500,000 seorang.

AHB adalah unit amanah patut syariah pertama di Malaysia ditaja oleh PHB dan diuruskan oleh Maybank Asset Management Sdn Bhd. Pemegang Amanah bagi dana itu ialah AmanahRaya Trustees Berhad. Had maksimum pelaburan skim kini berjumlah RM500,000 manakala jumlah minimum pelaburan adalah RM100.

Dividen AHB agak tinggi mirip dengan kadar dividen ASB. Sepertimana anda perlu tahu, dana AHB adalah terbuka kepada semua individu Bumiputera Malaysia yang berumur seawal 3 bulan. Bagi pemohon di bawah 18 tahun, mereka layak membuka akaun AHB yang diberi nama Akaun Remaja dibawah jagaan ibu bapa atau penjaga. Manakala bagi individu bumiputera berumur 18 tahun dan ke atas, mereka boleh membuka akaun Dewasa AHB.

Cara Buka Akaun Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

1. Cari dan pergi ke mana-mana cawangan Maybank. Ini adalah kerana Maybank Asset Management Sdn Bhd yang menguruskan dana pelaburan AHB ini.

2. Jumpa dengan pegawai bank atau terus minta bantuan di Kaunter Pertanyaan berkaitan pelaburan AHB. Beritahu niat anda – samada nak buka akaun pelaburan atau tambah pelaburan dalam AHB.

3. Kemudian, anda akan diarahkan untuk berunding dengan Eksekutif Kewangan (FE) di cawangan Maybank tersebut (jika baru nak buka akaun) untuk menjelaskan mengenai AHB dengan lebih terperinci. Anda perlu faham dulu mengenai pelaburan ini – berkaitan cara diuruskan, bila dividen diberikan, berapa kadar dividen anda dapat, apa kelebihan anda perolehi dan banyak lagi. Prospektus pelaburan hartanah menerusi AHB juga akan diberikan.

4. Isi borang “Borang Pendaftaran – Akaun Dewasa” atau “Borang Pendaftaran – Akaun Kanak-Kanak / Remaja” yang mana berkenaan. Ya, anda boleh memulakan langkah awal dengan membuka akaun pelaburan AHB untuk anak-anak anda.

5. (Sila ambil perhatian bahawa anda akan diminta untuk memberikan nombor akaun bank dalam borang tersebut. Ini adalah untuk memudahkan pembayaran dividen, jika ada, yang dividen akan dibayar terus ke akaun anda. Akaun bank selain Maybank boleh diterima tetapi caj minimum akan dikenakan untuk menampung kos urus niaga apabila dibayar dividen. Sebagai alternatif, anda boleh membuka akaun Maybank baru pada deposit minimum RM10)

6. Kemukakan borang yang lengkap bersama-sama dengan kad pengenalan anda, atau/asal Sijil Kelahiran Mykid (untuk individu yang berumur 3 bulan hingga 18 tahun). Saya sarankan anda buat salinan siap-siap untuk percepatkan proses sebelum ke Maybank.

7. Buat pembayaran jumlah pelaburan sama ada dalam tunai atau cek kepada jurubank di kaunter. Selepas itu, satu salinan disahkan daripada “Borang Pendaftaran” akan dikeluarkan kepada anda sebagai bukti pelaburan anda. Simpan borang ini sebagai rujukan di kemudian hari.

8. Selesai proses buka akaun AHB.

pelaburan hartanah masa depan

Kelebihan Pelaburan Unit Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

1. Pulangan dalam AHB adalah lebih tinggi jika dicampur zakat berbanding pulangan pelaburan dalam ASB. Dividen dalam ASB anda perlu declare sendiri untuk pengiraan zakat harta/pendapatan. Manakala pulangan dalam AHB telahpun bersih setelah dizakatkan oleh pihak pengurus dana unit amanah.

2. Dividen atau pulangan atas pelaburan diberikan sebanyak dua (2) kali setahun. Ini bermakna kesan compounding (peningkatan berganda) atas dividen adalah dua (2) kali lebih daripada ASB. Dividen yang diperoleh dari AHB (ke dalam akaun Maybank) boleh dikreditkan semula ke dalam akaun pelaburan AHB untuk dapatkan kesan compounding ke atas pulangan tersebut.

3. Pelaburan hanya dibenarkan dikeluarkan dari akaun AHB hanya sekali sahaja dalam sebulan. Bila susah nak keluarkan, maka pelaburan akan mudah untuk kekal tetap.

4. Pulangan AHB adalah lebih konsisten dan lebih-lebih lagi ia telah diunjurkan pulangan tidak kurang dari 6% setahun untuk tempoh yang lama. Dari segi perancangan kewangan yang baik, ia agak mudah untuk melakukan pelan kewangan.

5. Boleh claim untuk pulangan cukai pendapatan untuk keuntungan yang dapat dari pelaburan dalam AHB ini. Ada baucer dengan nilai atau jumlah potongan yang boleh diambil kira untuk dimasukkan ke dalam potongan cukai LHDN.

Kesimpulan Akaun Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

Pelaburan Unit Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) ini nampaknya baik untuk simpanan jangka masa panjang anda. Dengan peningkatan harga hartanah yang meningkat saban tahun memastikan pelaburan anda dijamin membuat keuntungan.

Berbeza dengan pelaburan ASB yang tidak dapat diramal keuntungan akan datang. Jadi jika anda ada wang lebih dan berminat Panduan kini sarankan anda terus ke cawangan Maybank terdekat untuk terus melabur. Keputusan yang anda buat hari ini mungkin berbaloi dihari akan datang. Bermula sekarang memastikan anda untung kemudian,

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.