Cara hilangkan hamis kambing

Cara Hilangkan Bau Hamis Daging Kambing Dengan Mudah

Posted on

Buat peminat daging kambing. Artikel kali ini Panduan Kini kongsi dengan anda bagaimana hilangkan bau hamis kambing dengan mudah dan cepat. Kadang-kadang sebab bau dan rasa hamis kambing memotong selera semasa makan daging tersebut. Baik kambing, kibas atau biri-biri teknik nya tetap sama.

TIDAK dinafikan ramai yang gemar menikmati daging kambing, namun ramai juga beranggapan daging tersebut boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing.

Cara hilangkan hamis kambing

khasiat dan kelebihan daging kambing

Tahukah anda khasiat dan kelebihan daging kambing? Dalam artikel ini juga saya akan berkongsi bagaimana ingin mengurangkan bau hamis kambing kerana daging kambing mempunyai rasa dan bau yang agak kuat. Bau hamis daging kambing yang kuat pasti akan mematikan selera untuk menikmatinya.

Tahukah anda daging kambing sebenarnya amat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. Menurut kajian oleh Persatuan Jantung Amerika, daging kambing baik untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung kerana daging ini mempunyai tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat.

Daging kambing lebih mudah dihadam kerana struktur molekul daging kambing yang berbeza. Daging kambing juga mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineral.

Kesemua asid amino yang diperlukan oleh tubuh kita ada dalam daging kambing. Walaupun daging kambing merupakan daging terbaik, namun kepada pesakit darah tinggi dinasihatkan untuk tidak mengambilnya kerana kolesterol kambing boleh menguraikan kolesterol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi.

Kolesterol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolesterol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat.

Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isi padu darah seperti pening.

Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Bagi mereka yang sering menjaga kecantikan kulit, daging kambing mungkin boleh dijadikan satu terapi kecantikan untuk anda. Amalan memakan daging kambing adalah salah satu cara mudah untuk mendapatkan kulit yang lebih gebu dan cantik.

Vitamin C semula jadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mencantikkan kulit. Untuk menghilangkan bau hamis dan rasa yang kuat daripada kambing, apa kata anda cuba beberapa tip yang saya kongsikan ini.

Cara masakan kambing yang sangat popular adalah dibakar atau dibuat gulai. Jika anda memilih untuk membakarnya bahan perapannya perlulah bersesuaian.

Gunakan lebih asid seperti cuka, perahan jus lemon atau yogurt supaya ia dapat mengurangkan bau hamis kambing.

Cara hilangkan bau hamis daging kambing dengan mudah
Cara hilangkan bau hamis daging kambing dengan mudah

Jika anda memilih untuk membuat hidangan gulai atau berkuah anda boleh melakukan beberapa cara antaranya adalah setelah anda menghiris daging kambing, lumurkan dengan sedikit tepung gandum dan biarkan selama 15 minit.

Kemudian bersih daging dan perah limau kasturi atau lemon. Biarkan 30 minit dan bilas. Tapis dan tos air basuhan. Daging kambing sedia untuk dimasak.

Selain itu anda boleh rebus daging hingga mendidih sehingga berbuih. Buangkan buih tersebut hingga habis, kemudian barulah dimasak mengikut resipi anda. Cara ini juga boleh mengurangkan kolesterol dan bau hamis pada daging.

Tip untuk gunakan daging kambing pula adalah seelok-eloknya perap daging dengan tepung dulu sekurang-kurangnya satu jam untuk menghilangkan bau hanyir.

Inilah cara yang paling mudah untuk hilangkan bau hanyir dan hamis kambing. Ada juga yang menggunakan kaedah yang berbeza untuk masalah ini. Bagi Panduan kini inilah cara yang paling mudah untuk dipraktikkan. Moga pembaca sekelian berhasil mengamalkan cara ini.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.