cara-melabur-patuh-syariah

Cara Melabur Patuh Syariah di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL)

Posted on

Bagaimana cara melabur patuh syariah di Bursa Saham Kuala Lumpur(BSKL). Persoalan ini banyak di tanya oleh pelabur baru dan lama yang mencari sumber halal dalam pelaburan wang. Cara melabur patuh syariah sering di tanya oleh mereka yang mencari yang halal dalam pelaburan baik di bursa saham dan juga forex.

Mencari yang halal itu adalah wajib bagi mereka yang muslim. Panduan Kini bercerita berkenaan mencari yang halal di bursa Malaysia atau pelaburan yang patuh syariah.

Patuh syariah di dalam konteks pelaburan di Malaysia bermaksud produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh mana-mana institusi kewangan yang memenuhi keperluan perundangan Islam dari 3 aspek:

    • Larangan yang berkaitan dengan riba
    • Kontrak yang samar-samar (gharar)
    • Perjudian dan aktiviti lain yang melibatkan produk atau perkhidmatan yang tidak beretika

Untuk pengetahuan anda, Malaysia menggunakan dwi-sistem untuk pasaran modal iaitu:

  1. Pasaran Modal Konvensional
  2. Pasaran Modal Islam

Salah satu kelebihan anda melabur di Bursa Saham ialah terdapatnya panel penasihat syariah yang ditugaskan untuk sentiasa memantau aktiviti perniagaan sesuatu syarikat. Jadi kita tak perlu rasa ragu-ragu atau kurang pasti dengan status patuh syariah sesuatu saham itu.

Cara Melabur Patuh Syariah di Bursa Saham Kuala Lumpur

Majlis Penasihat Syariah (MPS) dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) merupakan badan yang berautoriti dalam mengawal selia dan menentukan status patuh Syariah bagi setiap kaunter yang disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL).

Ahli-ahli yang dilantik dalam MPS adalah mereka yang bertanggungjawab untuk menilai dan memeriksa setiap kaunter-kaunter syarikat yang tersenarai sebagai patuh Syariah atau sebaliknya. Penilaian tersebut dibuat berdasarkan kepada ‘Penilaian Aktiviti Perniagaan Syarikat’, ‘Penilaian Ratio Kewangan’ serta ‘Penilaian Kualitatif’.

Berdasarkan kepada persoalan, antara cara yang boleh dilakukan dalam memastikan pelabur-pelabur melabur dalam kaunter-kaunter yang patuh Syariah adalah seperti berikut:

Pertama: Menggunakan khidmat broker yang patuh Syariah. Pelabur-pelabur memerlukan akaun CDS (Central Depository System) bagi membolehkan mereka memulakan langkah jual beli saham di BSKL. Akaun ini boleh dibuka di bank-bank pelaburan yang diperakui oleh Bank Negara. Setiap daripada mereka diberi pilihan untuk membuka akaun jenis Islamik atau konvensional dalam berurus niaga dalam pasaran.

Oleh itu, pastikan pelabur memilih untuk membuka akaun jenis Islamik (patuh syariah) kerana akaun ini hanya menyenaraikan kaunter-kaunter yang mendapat pengiktirafan patuh Syariah oleh SC. Justeru, setiap urus niaga saham yang bakal berlaku hanyalah dalam kelompok kaunter Syariah sahaja.

Kedua: Jika pelabur membuka akaun CDS jenis konvensional, maka kaunter-kaunter Syariah ini akan dinyatakan simbol bulat (⁰) pada hujung nama kaunter tersebut. Simbul ini membezakan antara kaunter Syariah dengan kaunter non Syariah. Justeru, pelabur boleh memilih untuk membeli kaunter-kaunter yang dinyatakan ini.

Ketiga: Kami cadangkan agar mempelajari dengan mendalam realiti pelaburan yang berlaku di BSKL melalui mereka yang benar-benar ahli ikhtisas dan berkeahlian. Pada saat yang sama, mempelajari dengan lebih mendalam permasalahan muamalat dalam Islam. Ia amat penting agar sentiasa selari dengan kehendak Syariah dan tidak menyeleweng atau tersasar yang dibimbangi membawa kepada tidak patuh Syariah.

Cara Melabur Patuh Syariah di Bursa Saham Kuala Lumpur ini, kami nyatakan bahawa, ilmu dalam memahami serta menguasai pelaburan amat penting untuk dipelajari bagi setiap pelabur Islam. Pelabur-pelabur Islam mestilah memastikan setiap kaunter yang dibeli adalah patuh Syariah.

Dengan ilmu inilah pelaburan-pelaburan akan lebih berkeyakinan dalam tindakan urusniaga yang diambil. Konsep keuntungan sebenar dalam sesuatu pelaburan adalah bergantung pelabur itu sendiri yang menentukan keuntungan dan kerugian yang hendak dan sanggup dihadapi di samping kecerdasan berfikir dan ketepatan tindakan yang diambil.

Semoga penjelasan ini memberi kefahaman dan pencerahan kepada kita semua dalam dalam memahami ajaran agama Islam dengan kaedah yang sebenar.

Carian Popular Ke Sini:

  • syarat buka akaun maybank bagi warga asing

2 comments

  1. Kewujudan kaunter patuh syariah di BSKL memberikan peluang kepada meraka yang ingin menolak unsur riba di dalam jual beli saham.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.