Bayaran Zakat Fitrah 2018
Bayaran Zakat Fitrah 2018

Panduan Kadar Bayaran Zakat Fitrah 2018 Mengikut Negeri

Posted on

Berapa kadar zakat fitrah 2018 terkini? Mungkin ramai yang masih belum mendapat maklumat terkini kadar baru zakat fitrah yang telah di maklumkan baru-baru ini. Panduan kini senaraikan kadar bayaran bagi 2018 mengikut negeri. Moga maklumat ini dapat dikongsikan dan di war-warkan.

kaunter zakat fitrah bergerak
kaunter zakat fitrah bergerak

Bulan Ramadhan bulan yang mulia dan istimewa buat umat Islam dan di dalamnya diwajibkan berpuasa dan membayar zakat fitrah. Zakat fitrah bermaksud zakat diri yang diwajibkan ke atas setiap individu Islam sama ada lelaki atau perempuan yang mampu untuk mengeluarkan dan membayarnya dalam bulan Ramadan mengikut syarat-syarat yang ditetapkan.

Kadar Bayaran Zakat Fitrah 2018

[table id=1 /]

Zakat fitrah ini dapat membersih dan menyucikan jiwa mereka yang berpuasa daripada perkara yang sia-sia dan seterusnya bayaran fitrah tersebut dapat digunakan untuk membantu fakir miskin membuat persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Mengikut syarak, zakat fitrah perlu dilakukan sepanjang Ramadan. Waktu untuk mengeluarkan zakat fitrah dihukum harus bermula dari awal sehingga akhir bulan Ramadan.

Panduan Kadar Bayaran Zakat Fitrah 2018 Mengikut Negeri

Kadar zakat fitrah di Malaysia ditentukan oleh Majlis Agama Islam di peringkat negeri. Bagi mempermudahkan masyarakat Islam di setiap negeri menunaikan tanggungjawab mereka, amil-amil dilantik di setiap kariah dan kawasan bagi memungut zakat fitrah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.