KWSP Tanpa Penama Waris Kemana Duit Pergi

KWSP Tanpa Penama Waris, Kemana Duit Pergi Bila Meninggal?

Posted on

KWSP Tanpa Penama Waris telah banyak diperbincangkan. Akibat segelintir rakyat Malaysia gemar melengah-lengahkan pelbagai urusan sampai lupa meletakkan penama KWSP dan sering memilih untuk menyelesaikan sesuatu perkara pada saat-saat akhir. Ini perkara biasa bagi rakyat Malaysia. Adakah anda juga sama?

Sikap gemar berlengah juga dipercayai salah satu faktor menyebabkan hanya empat juta daripada 14 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada masa ini yang meletakkan penama bagi caruman mereka.

Kesedaran masyarakat Malaysia mengenai pengurusan harta yang rendah dan kurangnya sikap melakukan segera untuk menguruskan aset menyebabkan hanya empat juta pencarum KWSP meletakkan penama masing- masing.

KWSP penama

KWSP Tanpa Penama Waris, Kemana Duit Pergi

TOC

Semua individu termasuklah pencarum KWSP perlu menganggap soal ke mana harta dan wang masing-masing disalurkan apabila mereka tiada kelak sebagai satu perkara penting. Semua pihak perlu sedar bahawa apabila berlaku kematian keseluruhan harta milik seseorang individu akan dibekukan sebelum dicairkan semula bagi proses pembahagian harta.

Masyarakat Islam khususnya mempunyai banyak alternatif untuk menguruskan harta seperti wasiat, faraid, hibah, sedekah dan wakaf. Dalam hal ini terdapat hadis Nabi Muhammad SAW diriwayatkan Bukhari dan Muslim yang berbunyi: “Tinggalkan orang yang tersayang dalam kesenangan adalah lebih baik daripada tinggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta.

Kerisauan Pewaris KWSP

Pencarum KWSP Annie Toh, 48, pula berpendapat selain sikap gemar berlengah, sikap tidak terfikir kemungkinan bahawa setiap individu berisiko menemui ajal pada bila-bila masa menyebabkan jumlah pencarum KWSP yang meletakkan penama agak rendah.

Beliau yang berkahwin, namun tidak mempunyai anak memilih untuk meletakkan nama kakaknya yang masih bujang sebagai penama dalam KWSP.

“Saya risau seandainya berlaku sesuatu kepada saya satu hari nanti, kakak saya akan tinggal seorang diri dan tidak ada orang menjaganya. Jadi saya memilih dia sebagai penama untuk memastikan dia ada duit untuk hari tua,” katanya.

Tambah Toh, beliau sudah berbincang dan mendapat persetujuan suaminya untuk menjadikan kakaknya sebagai penama KWSP.

Sebagai makluman, bagi yang bukan Islam, penama adalah benefisiari atau penerima mutlak simpanan ahli yang sudah meninggal dunia.

Seorang lagi pencarum KWSP, Eddie Idris, 50, yang masih bujang, memilih untuk menggunakan khidmat syarikat amanah as-Salihin Trustee Berhad sebagai pengurus asetnya selepas beliau meninggal dunia.

“Syarikat pengurus aset akan menyiapkan wasiat saya apabila saya tiada lagi. Ini termasuklah wang KWSP saya,” katanya.

Jelas Eddie, beliau pernah melihat keluarga mendiang rakannya menghadapi masalah untuk menuntut wang KWSP apabila si mati meletakkan nama bekas teman wanita sebagai penama.

Berdasarkan pengalaman tersebut, beliau memilih untuk menggunakan khidmat syarikat amanah.

Seorang lagi pekerja swasta, Zalinda Ahmad, 37, yang merupakan ibu kepada tiga anak lelaki berusia enam hingga 10 tahun, berkata beliau mengemaskini borang penama KWSP setiap kali selepas mendapat cahaya mata baharu.

“Saya tidak mahu anak saya menghadapi kesulitan untuk menuntut wang berkenaan seandainya sesuatu berlaku kepada saya secara tidak disangka-sangka,” jelasnya. -BERNAMA

Sikap berlengah-lengah bukan sahaja dalam meletak penama waris KWSP malah kini dalam segala hal termasuk berlengah mendapatkan rawatan jika sakit. Mereka yang bergini biasanya hanya akan mendapat rawatan bila peluang untuk sihat semakin kurang. Beringatlah datangnya kematian itu tidak semestinya anda sakit!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.