Rawat Sakit Kena Sengat Tebuan Atau Lebah

Petua Lama Rawat Sakit Kena Sengat Tebuan Atau Lebah

Posted on

Petua Lama Rawat Sakit Kena Sengat Tebuan Atau Lebah. Memang menyakitkan, tambahan pula jika kanak-kanak yang disengat. Tebuan atau lebah adalah serangga yang hidup berkoloni dan membuat sarangnya di tempat-tempat yang tinggi seperti dalam pokok, atap rumah dan sebagainya. Lebah atau tebuan selalunya jarang menganggu orang sehingga ianya diusik atau diganggu. Oleh itu jika tidak bernasib baik kita mungkin akan disengat kerana mereka fikir mereka telah diancam bahaya.

Disengat lebah atau tebuan amatlah sakit jika kita terkenanya, Ini kerana sengatan lebah atau tebuan sememngnya berbisa dan tempat yang telah terkena sengatan tersebut akan menjadi bengkak. Bisanya akan berasa pedih dan bedenyut-denyut. Setiap kali berdenyut akan tersa pedih sekali dan seperti terkena dihiris piasau ataupun diibartkan tercucuk jarum sakitnya itu. Orang dewasa yang terkena sengatan lebah atautebuan ini pasti akan merasa kesakitannya apatahlagi jikalau kanak-kanak yang terkenanya. Dikongsikan Tips Dan Petua Merawat sakit Disengat Tebuan Atau Lebah.

Petua Lama Rawat Sakit Kena Sengat Tebuan Atau Lebah

Cara 1: Rawat Sakit Disengat Tebuan Atau Lebah

1. Sedikan seinci halia
2. 2 ulas bawang putih
4. Tumbuk kedua-dua bahan tersebut sehinnga lumat, kemudian tekapkan bahan tadi pada bahagian yang terkena sengatan tadi.

Cara 2: Rawat Sakit Disengat Tebuan Atau Lebah

1. Sebiji Lobak merah
2. Sedikit cuka
3. Ambil sebiji lobak merah, kemudian parut atau ditumbuk sehalus mungkin, tumbuk lobak tadi sehingga menjadi lumat. Selepas itu campurkan lobak tadi dengan sedikit cuka dan gaul sehingga sebati. Akhir sekali sapukan campuran tadi pada tempat yang terkena sengtan itu, Insyaallah bisa sengatan akan beransur hilang dan tempat yang terkena sengtan tersebut tidak akan membengkak.

Cara 3: Rawat Sakit Disengat Tebuan Atau Lebah

1. Sedikit Tanah
2. Air kelapa
3. Garam

Campurkan sedikit garam dengan air kelapa, kemudian titiskan ke atas segumpal tanah. Selepas itu tanah tadi disapukan pada tempat yang terkena sengatan lebah atau tebuan tersebut. Insyaallah dalam beberapa ketika, rasa sakit akan berkurangan dan beransur hilang.

Ini adalah beberapa tips dan petua yang boleh dicuba, tetapi harus diingat jika sakitnya berlarutan silalah berjumpa doktor untuk pemeriksaan lebih lanjut.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.