Semakan Permohonan Yapeim Online

Cara Semakan Permohonan Yapeim Online Terkini

Posted on

Cara Semakan Permohonan Yapeim Online Terkini. Semakan Pemohonan Yapeim Online Dana Inspirasi Malaysia 2020 Fasa 1 (YAPEIM). Tarikh semakan status Dana Inspirasi Malaysia YAPEIM 2020. Perhatian buat ibu bapa dan pemohon yang telah membuat permohonan Dana Inspirasi Malaysia YAPEIM fasa pertama tahun 2020.

Untuk makluman, semakan status Dana Inspirasi Malaysia boleh disemak secara online menerusi laman web rasmi YAPEIM mulai 16 Mac 2020. Bagi anda yang gagal, permohonan Dana Inspirasi Malaysia boleh dibuat sekiranya fasa kedua dibuka nanti.

Dana Yapeim Inspirasiku

Dana Yapeim Inspirasiku adalah initiatif baru dari Yapeim bagi membantu lebih 40,000 pelajar sekolah dan Institut Pengajian Tinggi (IPT) di Malaysia dari golongan B40. Dibawah bantuan Yapiem , Pelajar Sekolah akan mendapat bantuan RM 500 dan pelajar IPT akan mendapat bantuan RM1000 bagi meringankan beban hidup mereka. Setiap keluarga boleh mendapat lebih dari satu bantuan jika mereka mempunyai beberapa anak yang layak untuk mendapat Bantuan.

Mereka yang pernah mendapat pertolongan dari Dana Yapiem sebelum ini juga boleh mendapat bantuan lagi berdasarkan kelayakan masing masing. Platform Yapeim adalah juga bagi mereka menderma bagi membantu golongan miskin untuk mendapat pertolongan.

Jenis bantuan Yapeim

Bantuan Awal Persekolah RM 500
Untuk pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah

Bantuan Persediakan ke IPT RM 1,000
Khas untuk pelajar yang akan melanjutan pelajaran di mana mana IPT

1. Yapiem mempunyai dana yang besar dan mereka benar untuk membantu pelajar yang memerlukan pertolongan dari Yapiem. Yapiem telah mengagihkan bantuan kepada lebih 200,000 ribu pelajar Islam di Malaysia.

2. Mana mana pihak juga boleh menderma kepada Yapiem dan mereka berhak untuk mendapatkan pengecualian cukai KWSP atas nama “Tabung Kebajikan YAPEIM”

3. Agihan permohonan akan dibuat secara tunai atau terus dibank ke akaun penerima.

Permohonan Yapeim telah ditutup pada penghujung bulan Januari 2020. Permohonan ini boleh dibuat secara online , emel ataupun secara manual di mana-mana cawangan YAPEIM. Borang boleh dimuat turun dari laman social Yapeim ataupun laman rasmi Yapeim. Borang yang di photostate juga diterima. Semua dokumen sokongan wajib dihantar bersama permohonan.

Semakan Permohonan Yapeim

Semakan boleh dibuat di laman rasmi Yapeim. Semakan permohonan akan bermula pada 16 Mac tahun 2020. Semakan akan dibuka secara berperingkat di laman web rasmi Yapeim yang sedang dinaik taraf.

Syarat Pemohonan Yapeim

Syarat Kelayakan Pemohonan Yapeim
1. Permohonan dibuat atas nama penjaga atau ibu-bapa
2. Warganegara Malaysia sahaja
3. Pemohon mestilah dari golongan B40 dimana pendapatan mestilah tidak melebihi garis kemiskinan.
4. Permohonan sudah mendapat surat tawaran sekolah ataupun IPT

Yapeim Terkini

Dari maklumat terbaru yang kami perolehi daripada pihak YaPEIM, Semakan permohonan bantuan awal persekolahan akan diperolehi pada 16 MAC 2020. Pemohon boleh membuat semakan permohonan YaPEIM Fasa 1 di laman web rasmi yapeim di https://www.yapeim.my Untuk Fasa berikutnya, akan di kemaskini kemudian.

Semakan Permohonan Yapeim

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.