Skim peduli sihat nasional

Skim Peduli Sihat Nasional Mula Januari 2019 Seluruh Negara

Posted on

Skim peduli sihat nasional adalah salah 1 skim yang kini telah berjalan di Negeri Selangor akan mula diperkenalkan di seluruh negara Januari 2019. Skim peduli sihat Nasional ini akan mengguna pakai cara pengurusan skim peduli sihat Selangor dimana segala yang dijalankan dalam program ini akan menguna pakai apa yang pihak kerajaan negeri tersebut lakukan. Jadi, apa yang ada dengan Skim Peduli Sihat Nasional ini? Panduan Terkini Malaysia akan kongsi maklumat skim ini, baca seterusnya…

Cara Daftar Skim Peduli Sihat Nasional

Daftar skim peduli sihat peringkat nasional masih belum diumum caranya. Tetapi… seperti apa jua program manfaat untuk golongan B40 kebiasaannya akan melalui pendaftaran atas talian seperti apa yang kita lihat pada program bantuan rakyat 1 Malaysia (BR1M).

Pada program skim pedui sihat nasional nanti mereka yang berdaftar dalam (BR1M) atau golongan B40 yang berdaftar akan diminta mendaftar di portal rasmi Skim Peduli Sihat Nasional yang akan mungkin bermula antara Disember 2018 sehingga tarikh akhir yang akan diberitahu kelak.

Kemudahan Skim Peduli Sihat Nasional

Apa yang anda jika diterima masuk kedalam skim ini? Ianya sama seperti Peduli Sihat Rakyat Selangor anda akan menerima 1 kad rawatan khas untuk menerima rebet semasa mendapatkan perkhidmatan kesihatan baik di klinik swasta yang terpilih serta hospital kerajaan untuk mendapat rawatan selanjutnya.

Antara kemudahan yang disediakan adalah seperti di bawah ini:

  1. Kemudahan rawatan di klinik Swasta terpilih.
  2. Kemudahan rawatan jantung di Hospital terpilih.
  3. Kemudahan rawatan Program Dialisis Rakyat bagi yang memerlukan.
  4. Perlindungan takaful kesihatan

Diharap program ini dapat membantu mereka yang memerlukan bantuan.

Apa kata Menteri Tentang Skim Peduli Sihat Nasional

Skim Peduli Sihat Nasional

Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad sebelum ini berkata, kementeriannya sedang membuat penilaian mendalam bagi pelaksanaan skim perlindungan kesihatan yang memberi tumpuan kepada kumpulan B40 termasuklah warga emas. dipetik dari keratan Berita Harian

“Ini termasuk pakej perlindungan kesihatan, pangkalan data kumpulan sasaran, pembangunan sistem, pemetaan pembekal perkhidmatan kesihatan dan semestinya implikasi kewangan kepada kerajaan.

“Faedah penjagaan kesihatan berkualiti akan memberi lebih tumpuan kepada saringan kesihatan, aktiviti pencegahan serta pendidikan dan promosi kesihatan terutamanya bagi penyakit tidak berjangkit dan penyakit kronik di peringkat pesakit luar,” katanya.

Beliau berkata, konsep perlindungan kesihatan nasional ini adalah satu inovasi dan penambahbaikan daripada model Skim Peduli Sihat yang diperkenalkan kerajaan Selangor.

Katanya, pelbagai pilihan disediakan termasuklah penerapan perlindungan takaful kesihatan untuk diberikan kepada golongan B40 lebih faedah dan akses kepada intervensi kesihatan, rawatan, ubat-ubatan serta peralatan.

“Opsyen berteraskan takaful pula akan menekankan pembiayaan model-model rawatan yang berkesan dan kos efektif seperti rawatan harian dan rawatan pesakit dalaman.

“Pendekatan sebegini akan memberi nilai tambah kepada jaringan perkhidmatan kesihatan berkualiti dan tidak akan menjejaskan perkhidmatan sedia ada sama ada di klinik atau hospital awam.

“Perkhidmatan kesihatan awam akan sentiasa ditambah baik secara berterusan menerusi perkhidmatan di Kementerian Kesihatan terutama di kawasan luar bandar dan pedalaman,” katanya.

Katanya, meskipun Skim Peduli Sihat Nasional ditangguhkan sementara, kerajaan tetap komited untuk meneruskan usaha melaksanakan skim itu secara berfasa.

Manakala, Timbalan Menteri Kesihatan, Dr Lee Boon Chye, berkata skim itu akan diumumkan pada pembentangan Bajet 2019 dan dilaksanakan di seluruh negara bermula Januari 2019.

Katanya, kementerian juga tidak merancang untuk mengubah atau menghapuskan bayaran RM1 dan RM5 untuk perkhidmatan pesakit luar di hospital kerajaan dan klinik kesihatan.

Pada masa yang sama, Exco Kesihatan, Kebajikan, Pemberdayaan Wanita dan Keluarga, Dr Siti Mariah Mahmud, optimis keberkesanan dasar itu mampu dilaksanakan ke seluruh negara selepas kejayaannya di Selangor.

“Kerajaan Negeri bersedia berkongsi pengalaman sekiranya Kerajaan Persekutuan ingin melakukan kajian dan melaksanakannya untuk rakyat,” katanya.

Skim Peduli Sihat di bawah kerajaan Selangor mensasarkan kelompok B40 yang berpendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan bagi mendapatkan rawatan kesihatan asas.

Kira-kira RM125 juta diperuntukkan bagi menyediakan perkhidmatan penjagaan kesihatan percuma kepada 250,000 keluarga.

“Sehingga 13 Ogos 2018, seramai 1,376,100 rakyat mendapat manfaat kira-kira di 1,000 klinik berdaftar di Lembah Klang sejak diperkenalkan pada Januari 2017.

“Kerajaan Selangor menawarkan RM500 setahun untuk satu keluarga dan RM200 untuk individu dengan had kegunaan RM70 setiap rawatan,” katanya.

Skim itu juga turut menawarkan vaksin percuma sehingga RM80 setahun untuk suntikan Pneumococcal, Meningococcal, Typhoid, Influenza dan Hepatitis B.

Sementara itu, Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr Mohamed Namazie Ibrahim, berkata sehingga ke hari ini, MMA tidak mendapat sebarang maklumat perlaksanaan Skim Peduli Sihat di peringkat nasional.

“Skim ini walaupun menawarkan banyak manfaat kepada rakyat mungkin sukar untuk dilancarkan di seluruh negara kerana ia memerlukan perbelanjaan tinggi, iaitu kira-kira RM 1.5 bilion setiap tahun hanya untuk rawatan asas.

“Sekiranya dilancarkan kelak, ia mungkin tidak dapat dikekalkan dalam jangka masa panjang.

“MMA mencadangkan agar kerajaan memperkenalkan skim insurans kesihatan nasional yang komprehensif ke atas semua golongan dan tidak terhad kepada B40 semata.

“Skim Peduli Sihat Nasional bukan skim yang berdaya maju untuk jangka masa panjang, tetapi ia berguna untuk sementara waktu sekiranya kerajaan mengambil langkah ingin menghapuskan klinik kesihatan sementara mencari penyelesaian kekal.

Skim Peduli Sihat Nasional

Panduan Terkini Malaysia amat berharap Skim Peduli Sihat Nasional ini dapat dinyatakan sesuai dengan menisfesto kerajaan dalam agenda kesihatan seluruh rakyat Malaysia khasnya golongan B40. Walau apapun alasan pihak kerajaan harus memikir jalan untuk merelisasikan program ini seperti yang telah di lakukan oleh kerajaan negeri Selangor dengan program Peduli Sihat Selangor.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.