Skim-Skim Pinjaman Menipu di Malaysia

Skim-Skim Pinjaman Menipu di Malaysia, Anda Mesti Tahu

Posted on

Bagaimana kita nak kenal skim-skim pinjaman menipu ini? Rata-rata daripada kita sebagai pengguna memerlukan pinjaman kewangan untuk memastikan kelangsungan ekonomi hidup. Jadi kita tak boleh lari dari membuat pinjaman. Jadi bila dah kenal dengan ciri skim pinjaman menipu ini maka anda akan selamat!

Kebanyakkan kita terpedaya dengan skim pinjaman yang mengelirukan, boleh kita gelar sebagai “SCAM”. Dari untuk melepaskan masalah jadinya bertambah-tambah beban. Kes penipuan dalam pinjaman ini semakin berleluasa masa kini dan mengurangkan keyakinan pengguna untuk membuat pinjaman.

Keliru?

Mengenali jenis pinjaman berunsurkan penipuan amat penting bagi kita semua. Ragu-ragu? Jangan risau, Panduan Kini kali ini akan berkongsi dengan anda tentang mengenali 5 jenis ciri pinjaman menipu di Malaysia buat anda.

Skim Pinjaman Menipu

Skim Pinjaman Menipu

Kes penipuan dalam skim pinjaman ini telah lama bertapak di Malaysia dan ramai pengguna telah pun menjadi mangsa skim ini. Dek kerana terlalu terdesak untuk menggunakan wang, pengguna mudah termakan janji-janji manis dan tawaran-tawaran hebat yang diagung-agungkan si penipu.

Sudahnya, janji manis terbang melayang, berputih mata duit dah hilang.Anda sebagai pengguna haruslah sentiasa berhati-hati dan bersiap sedia dengan segala ilmu pengetahuan dan tanda-tanda amaran mengenai skim pinjaman palsu bagi mengelakkan daripada ditipu.

Jangan diikutkan sangat hati nanti mati, ikutkan sangat rasa nanti binasa.

 

Ciri-Ciri Penipuan 

CIRI 1: TAWARAN ‘INDAH KHABAR DARI RUPA’

Skim penipuan ini akan cuba mendekati pengguna yang terdesak dan menawarkan mereka tawaran yang tak logik dek akal untuk mengambil kesempatan. Contohnya, sekiranya seseorang individu itu telah disenarai hitamkan oleh bank, mereka tidak boleh membuat apa-apa pinjaman sekali pun. Tidak kisah lah sama ada pinjaman peribadi, pinjaman kereta, pinjaman rumah dan sebagainya asalkan ianya melibatkan pinjaman bank.

Namun skim penipuan ini akan cuba mengaburi mata anda dengan mengatakan mereka boleh membantu anda memadam nama anda daripada senarai hitam kerana mereka mempunyai ‘cabel’ yang kuat di Bank Negara.

Mereka juga akan menjanjikan pulangan yang lebih menarik daripada apa yang biasa didengari. Tawaran ini jelas terdapat unsur-unsur penipuan. Sebagai contoh, bank akan memberikan anda dividen sebanyak 5% tetapi sekiranya anda melabur dengan skim pinjaman penipuan ini anda akan mendapat dividen sebanyak 10%. Kedengaran aneh dan pelik, tapi jangan terkejut ada juga pengguna yang mudah percaya.

CIRI 2: MEMINTA BAYARAN PENDAHULUAN

Modus operandi skim pinjaman yang berunsurkan penipuan ini akan menyusahkan urusan pengguna dengan mengatakan bahawa permohonan mereka mengalami kesulitan untuk mendapat kelulusan. Jadi, jalan penyelesaiannya adalah dengan cara meminta wang pendahuluan kononnya dapat mempercepatkan lagi proses pinjaman. Nak bayar caj agreement lah, caj proses lah dan bermacam-macam alasan lagi untuk meminta wang pendahuluan daripada anda.

Ada juga yang menggunakan taktik bayar dahulu sebelum ingin mendapatkan apa-apa maklumat daripada mereka tentang pinjaman anda. Selalunya, selepas bayaran awal telah diterima, anda tidak akan dapat menghubungi mereka lagi dan duit anda telah pun lesap dibawa lari oleh si penipu.

. Pengguna harus sedar bahawa pinjaman yang sah tidak akan mengenakan apa-apa bayaran pendahuluan kepada anda sepanjang proses permohonan. Segala caj seperti caj insurans, caj setem duti, caj proses dan sebagainya akan ditolak terlebih dahulu daripada jumlah pinjaman anda sebelum bank mengkreditkan duit pinjaman ke akaun anda.

CIRI 3: BERSIFAT MENDESAK DAN AGRESIF

Pilihan untuk membuat pinjaman berada di tangan anda. Sebagai seorang pengguna yang bijak, anda pastinya telah merancang struktur kewangan anda. Namun, sebagai langkah berjaga-jaga, elakkan diri anda daripada tawaran pinjaman yang bersifat mendesak dan agresif. Mereka sanggup melakukan apa sahaja demi memastikan anda terjerumus dalam perangkap mereka.

Mereka akan memaksa anda bertindak cepat dengan menunjukkan had masa untuk tawaran hebat mereka. Pengguna yang terdesak akan membuat keputusan yang melulu yang akhirnya membawa padah.

Mereka juga menggunakan pendekatan berbentuk ancaman atau gangguan, tekanan, baik semasa panggilan telefon, melalui e-mel, secara bertulis mahupun ketika perjumpaan peribadi. Jangan takut sekiranya mereka mengugut anda kerana tidak ingin berurusan dengan mereka selagi anda tidak menanda tangani apa-apa bentuk dokumen black and white.

CIRI 4: PROSEDUR PINJAMAN YANG MENCURIGAKAN

Proses pinjaman yang betul memerlukan anda menyatakan dokumen-dokumen penting kepada bank contohnya slip gaji, penyata bank, penyata KWSP dan sebagainya. Ini bergantung kepada jenis pinjaman peribadi anda. Proses ini memakan jangka masa yang lama.

Sekiranya anda mendapat panggilan telefon yang mengatakan mereka adalah daripada agensi yang menguruskan pinjaman peribadi tanpa memerlukan anda untuk menyediakan sebarang dokumen, anda perlu berhati-hati. Tidak masuk akal sekiranya anda ingin membuat pinjaman tanpa memerlukan sebarang dokumen. Tahu-tahu saja permohonan anda telah pun diluluskan dan sedikit demi sedikit wang anda diminta kononnya sebagai caj sebelum anda menerima wang pinjaman anda.

CIRI 5: MEMINTA MAKLUMAT PERIBADI DENGAN CARA MENCURIGAKAN

Anda perlu tahu, kadang kala skim pinjaman yang menipu ini bukan hanya meninginkan wang anda tetapi mereka juga ingin mencuri identiti anda dengan cara meminta maklumat peribadi. Mereka akan menyamar sebagai wakil bank atau syarikat pinjaman dan meminta anda untuk memberikan salinan kad pengenalan, lesen memandu atau maklumat akaun bank anda.

Jangan pernah sesekali anda memberi maklumat-maklumat tersebut kepada mana-mana pihak sekali pun tanpa usul periksa. Apatah lagi kepada individu yang baru anda kenali melalui panggilan telefon sahaja. Mereka akan menggunakan tagline ‘Jangan terlepas keemasan ini!’ ada diantara pengguna yang mudah terpedaya dengan pujuk rayu dan akhirnya menggadaikan keselamatan diri sendiri.

 

Video Skim Pinjaman Yang Menipu

Apa sahaja yang kita mahukan memerlukan kita berusaha untuk mencapainya. Elakkan diri anda daripada terjebak dengan perangkap skim pinjaman yang menipu. Pastikan anda melengkapkan diri anda dengan ilmu pengetahuan sebelum melakukan keputusan untuk membuat apa sahaja bentuk pinjaman. Jangan sudah terhantuk baru terngadah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.