Skim Rent to Own atau Smart Sewa Untuk Beli Rumah Pertama

Skim Rent to Own atau Smart Sewa Untuk Beli Rumah Pertama?

Posted on

Skim Rent to Own dan Skim Smart Sewa antara cara mudah anda membeli rumah idaman kini dengan cara sewa terlebih dulu. Cuma ramai lagi yang masih tidak tahu skim wujud dan telah bantu ramai memiliki rumah idaman yang pertama. Nak tahu skim ini secara mendalam mari baca artikel Skim Smart Sewa atau Rent to Own Untuk Beli Rumah Pertama? sampai habis.

SKIM RENT TO OWN DI MALAYSIA

Lambakan rumah tidak terjual bukanlah satu perkara yang asing di Malaysia. Isu ini yang selalu terjadi di bandar-bandar utama di Malaysia seperti Kuala Lumpur dan sekitar Lembah Klang seperti Bangi dan Kepong, Bandar-bandar besar lain seperti Johor Bahru, Kuantan dan Seremban serta bandar-bandar lain menjadi buah mulut masyarakat kebelakangan ni.

Skim Smart Sewa Cara Mudah Membeli Rumah

Banyak inisiaitf telah dicadangkan kepada kerajaandan pihak yang lain terutama pemaju untuk menyelesaikan masalah ini. Salah satu caadangannya ialah skim sewa untuk beli atau bahasa popularnya Rent-To-Own. Dalam entri kali ini, Panduan Kini akan kongsikan beberapa info mengenai skim Rent to Own di Malaysia.

 

Apa itu Rent to Own

Apa itu skim Rent-to-Own (RTO)? Dalam bahasa melayu skim Rent-to-Own ni adalah skim sewa untuk jadi pemilik.

Aik? Macam mana tu?…

Dalam skim ini, penyewa akan sewa dahulu kediaman di mana penyewa perlu menyewa kediaman sehingga beberapa tahun dipersetujui bersama pemilik rumah. Selepas beberapa tahun (selalunya 5 atau 10 tahun) Penyewa akan diberi pilihan untuk membeli kediaman tersebut setelah tamat tempoh yang telah dipersetujui
semasa mula-mula menyewa dahulu.

Skim ini mula mendapat perhatian selepas umum menyedari ramai yang tidak mempunyai pilihan lain selain menyewa rumah sampai bila-bila. kerajaan serta agensi agensi lain mula memperkenalkan Skim Rent-To-Own untuk merealisasikan impian untuk memiliki rumah. Jom kita lihat beberapa contoh skim Rent-To-Own:

maybank-house-key-malaysia

 

MAYBANK HOUZKEY – Rent to Own

Maybank Islamic adalah antara institusi kewangan yang pertama yang menawarkan skim Rent to Own di Malaysia. Skim ini diterapkan dalam program HouzKey untuk membantu pembeli rumah.

Pada mulanya, program Maybank Houzkey ini bekerjasama dengan hanya 5 syarikat pemaju hartanah yang bekerjasama menawarkan rumah dalam skim ni iaitu SP Setia, EcoWorld, Mah Sing Group, Gamuda Land dan Sime Darby Property. Selepas beberapa tahun, terdapat lebih dari 10 pemaju untuk dipilih kalau anda nak mendaftar dalam program ini!

Syarat Kelayakan Maybank Houzkey

Skim ini terbuka kepada warganegara Malaysia berumur antara 18 hingga 65 tahun, berpendapatan minimum RM5000 dan ke atas, tidak bangkrap dan tidak mempunyai lebih dari satu pinjaman pembiayaan rumah/perumahan pada masa permohonan.

Kelebihan Maybank Houzkey

Antara kelebihan program Houzkey ni ialah kos permulaan (entry cost) yang rendah dan anda tak perlu tunggu lama untuk berpindah masuk. Selepas sahaja permohonan diluluskan, pemohon perlu bayar deposit sewa dalam tempoh 7 hari. Selepas tu, bolehlah pemohon berpindah masuk!

Kalau anda berminat dengan program Houzkey yang ditawarkan Maybank Islamic ni, anda boleh ke https://www.maybank2own.com untuk maklumat lanjut.

SKIM-SMART-SEWA-Selangor

 

SKIM SMART SEWA SELANGOR

Skim Smart Sewa ialah satu skim yang diperkenalkan pada tahun 2016 merupakan program Kerajaan Negeri Selangor untuk membantu rakyat yang berpendapatan sederhana menyewa rumah selama minima 2 tahun dan
maksima 5 tahun. Dalam tempoh 5 tahun tersebut, sekiranya penyewa sudah mampu membeli rumah, maka sebanyak 30 peratus daripada jumlah keseluruhan sewaan akan dipulangkan balik kepada penyewa sebagai deposit membeli kediaman baru.

Skim ini telah mendapat perhatian ramai pihak khususnya daripada golongan muda terutamanya yang baru menempuhi alam pekerjaan.

Pada tahun 2018, Kerajaan Negeri telah meneruskan skim ini dengan peruntukan tambahan sebanyak RM 50 juta. Dalam skim ini, Lembaga Perumahan Hartanah Selangor (LPHS) akan membeli unit – unit kediaman yang bersesuaian daripada pemaju perumahan dan seterusnya akan dijadikan rumah sewa.

Unit – unit kediaman tersebut akan diuruskan oleh Perumahan dan Hartanah Selangor Sdn. Bhd. (PHSSB) untuk disewakan kepada orang awam yang layak dan berminat.

Program ini diwujudkan dengan harapan dapat membantu orang awam untuk membayar deposit untuk tujuan membeli rumah kediaman sendiri.

Syarat kelayakan Skim Smart Sewa Selangor

Untuk layak, pemohon mestilah:

  1.  Pemohon dan pasangan pemohon mestilah seorang warganegara Malaysia;
  2.  Berusia 18 tahun ke atas dan berkeluarga atau mempunyai tanggungan;
  3. Pendapatan pemohon dan seisi keluarga kurang daripada RM5,000.00;
  4. Pemohon atau suami / isteri tinggal atau bekerja di Negeri Selangor;
  5.  Pemohon tidak mempunyai atau memiliki kediaman di Selangor; atau mempunyai kediaman tetapi terletak melebihi 50km daripada tempat sewa dipohon dengan syarat tempat kerja pemohon hendaklah dalam lingkungan 25km perjalanan;
  6.  Pemohon merupakan pengundi di Negeri Selangor.

Dalam skim Smart Sewa ni, ada dua mod atau tempoh penyewaan iaitu maksimum 5 tahun dan minimum 2 tahun. Kalau anda memenuhi syarat kelayakan di atas dan berminat, bolehlah memohon!

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh dapatkan maklumat di http://phssb.com/ atau anda boleh ke artikel Cara Permohonan Skim Rumah Selangorku Online Terkini 2018-2019.

Video Skim Smart Sewa Selangor

Skim Rent-To-Own atau Skim Smart Sewa

Pakar Wang telah kongsikan beberapa pilihan yang ada dalam pasaran skim Rent-To-Own atau Skim Smart Sewa di Malaysia. Kini segalanya di tangan anda. Kalau anda rasa skim ini mampu membantu untuk anda memiliki rumah kediaman, bolehlah memohon untuk memiliki rumah melalui skim ini.

Keadaan ekonomi dan kewangan yang mencabar pada zaman sekarang kurang mengizinkan ramai pihak untuk memiliki kediaman mereka sendiri. Namun siapa tahu, skim ini mungkin menjadi sebab anda untuk memiliki aset sendiri serta memberi anda keluasan dan kelonggaran dalam menguruskan kewangan anda.

Kalau anda ada cadangan atau tahu mana-mana institusi yang menawarkan pemilikan rumah melalui skim yang sama, kongsikan dengan kami di ruangan komen di bawah. Kongsikan juga dengan keluarga dan rakan anda.

Pakar Wang berharap anda sudah boleh memohon untuk memiliki rumah idaman anda setelah membaca artikel Skim Smart Sewa atau Rent to Own Untuk Beli Rumah Pertama? ini.

Carian Popular Ke Sini:

  • semak status rumah mesra rakyat
  • https://www panduankini com/panduan-renovate-rumah-pprt

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.