Tips Mohon Latihan Industri Pelajar Universiti di Malaysia

Posted on

Apakah tips mohon latihan industri buat pelajar Universiti Awam dan Swasta di Malaysia? Latihan di tempat kerja penting buat anda untuk biasakan diri bila bekerja nanti.

Kali ini Panduan Kini akan kongsikan tips mudah buat anda. Latihan industri adalah satu mata pelajaran wajib dijalani oleh semua pelajar Universiti di Malaysia. Tips mohon latihan industri ini khas buat anda yang bergelar Mahasiswa atau Siswi.

Kenapa latihan industri ini amat penting?

Semua ini adalah kerana salah satu syarat wajib bagi melayakkan pelajar menerima Sijil Diploma atau Ijazah mengikut jurusan yang diambil mesti kena melakukan latihan industri supaya merasa suasana kerja sebelum memegang Ijazah .  Oleh itu tips permohonan latihan industri pelajar universiti semestinya akan menjadi panduan yang berguna.

Tips Mohon Latihan Industri Pelajar Universiti di Malaysia
Gambar Latihan Industri, kredit kepada https://www.hmetro.com.my/nuansa/2018/07/356053/latihan-industri

Latihan industri atau praktikal adalah salah satu pengalaman yang pasti akan ditempuh oleh mana-mana mahasiswa, tak kira diploma atau ijazah sarjana muda (degree) di universiti di Shah Alam, Selangor ataupun di Kuala Terengganu mahupun seluruh Malaysia.

Sesetengah mahasiswa menganggap bahawa latihan industri ni bukanlah suatu yang penting pun. Sebabnya, latihan industri kadang-kadang tak berkenaan dengan bidang atau jurusan yang diambil di universiti dan jangka masa latihan industri ni selalunya pendek dan anggapan ini membuatkan pelajar universiti culas dan cuai dalam permohonan.

Di sinilah sebenarnya mereka tersilap.
Latihan industri atau praktikal bukanlah semata-mata syarat untuk melengkapkan pengajian di universiti saja, tapi latihan industri ni juga adalah salah satu cara untuk kita cepat dapat tempat dalam industri selepas bergraduat nanti.
Maklumlah di zaman mencabar ni, walaupun labour force selalu meningkat dari tahun ke tahun, masalah pengangguran juga semakin meningkat lagi-lagi dalam kalangan graduan.

Baca Point di bawah,

Panduan Kini akan berkongsi sedikit tips permohonan latihan industri pelajar universiti.

Tips ni sebahagian besarnya adalah dari pengalaman kami sendiri sebagai mahasiswa/siswi  yang pernah menjalani latihan indsutri.

Permohonan Latihan Industri Pelajar Universiti
Mengapa Latihan Industri Penting

1. SURVEY DAN SENARAIKAN SYARIKAT

  • Senaraikan syarikat yang diingini

Senaraikan dulu syarikat-syarikat yang korang rasa korang selesa dan berminat untuk jalani latihan industri di situ. Kalau boleh cari syarikat yang dekat dengan rumah atau akses ke sana mudah. Maklumlah, mahasiswa ni bukannya dari golongan yang berduit.
Kadang-kadang duit nak commute ke tempat latihan industri pun tak ada. Perlu diingat, kalau boleh senaraikan lah diawal-awal semester supaya kau tak kelam kabut dengan benda lain nanti. Lagi awal lagi bagus.

Korang boleh cuba cari di google dan di website seperti https://www.jobstreet.com.my untuk cari yang membuka peluang permohonan latihan industri pelajar universiti.

  • Minta panduan senior

Korang juga boleh tanya mana-mana senior yang pernah jalani latihan industri. Sebagai senior, mereka mungkin ada pengalaman yang boleh membantu. Sebagai contoh, mungkin mereka tahu syarikat mana yang menawarkan elaun yang munasabah dan baik, syarikat yang mana tidak bagus dan perlu dielak dan sebagainya.

  • Bidang berkaitan

Yang paling penting, carilah yang berkaitan dengan bidang korang. Contohnya, kalau korang mahasiswa jruusan undang-undang, cuba cari peluang untuk jalani latihan indsutri di mana-mana firma guaman. Bagi mahsiswa perakauanan pula, korang boleh mengintai di mana-mana firma perakauanan yang mesra pelajar intern atau mana-mana syarikat yang ada akauantan yang boleh bimbing korang. Cara sama patut korang gunakan kalau korang ni pelajar jurusan pertanian dan sebagainya.

2. FOLLOW UP

  • Hubungi syarikat yang disenarai

Kedua, Follow up. Jangan malas. Korang kena lah rajin sikit. Namapun mahasiswa kan, mana boleh malas-malas. Cuba hubungi numbor-nombor yang korang senaraikan tu atau mula hantar email pada syarikat atau institusi.. Paling penting jangan lupa hantar resume ke syarikat atau institusi yang korang mohon tu melalui email.

  • Hantar resume

Cara yang mudah dan senang untuk buat resume, korang boleh ambil mana-mana template di internet dan olah mengikut kesesuaian korang,. Jangan lupa pula untuk hantar, seelok-eloknya dihantar beberapa bulan lebih awal sebelum tarikh latihan industri.
Ini kerana bukan korang je nak membuat permohonan latihan industri dalam kalangan pelajar universiti, ramai lagi mahasiswa dari universiti lain dari bidang sama mencari tempat untuk latihan industri. Jadi saingan tu datang dari pelbagai universiti dari seluruh negara.

Kalau korang tak reti nak buat resume, boleh rujuk beberapa website seperti https://resumegenius.com dan https://www.canva.com/

    • Terus berhubung dengan syarikat yang diingini

Dah hantar resume tu jangan kau senyap pula. Rajin-rajinkanlah hubungi syarikat/institutsi yang korang hantar resume tu. Kalau kau tak buat, sampai kiamat pun belum tentu kau dapat tempat. Nanti fail pula latihan industri dah satu hal kena extend sem. Kawan-kawan satu batch dah grad, kau sorang je belum. Padan muka hahaha.

 

3. TUNGGU, DOA dan TAWAKKAL.

  • Berdoa dan tawakkal

Ketiga, tunggu dan tawakkal. Banyak-banyakkanlah berdoa minta pada Tuhan agar dipermudahkan. Kalau korang buat permohonan melalui system universiti, rajin-rajinlah check. Selalunya syarikat atau institusi tu akan hubungi pihak universiti je. Kalau korang buat permohonan terus (direct) kenalah selalu contact. Tapi jangan selalu contact pula melainkan syarikat tersebut minta kau hubungi mereka semula untuk tujuan pengesahan.

  • Terus berhubung dengan syarikat

Ada sesetengah syarikat yang akan hantar offer letter melalui system univerisiti (at least pada pengalaman kami), kalau ada yang macamtu, jangan lupa untuk accept dan hantar semula acceptance letter pada syarikat tersebut. Jangan biarkan mereka tertunggu-tunggu lama. Tak elok untuk pamerkan bad impression untuk kali pertama.
Kalau ada masalah, tanyalah pada pihak universiti kalau masalah tu berkaitan dengan universiti dan pada pihak syarikat atau institusi kalau maslaah tu berkaitan dengan syarikat.

Malu bertanya sesat jalan, kan?

Tips Mohon Latihan Industri

Kesimpulannya, ini adalah tips ringkas dari kami. Penting juga untuk korang dapatkan nasihat dari senior-senior atau mana-mana pihak berkaitan supaya tak adalah masalah untuk korang jalani latihan industri nanti.

Bila ditawarkan tempat, ambillah peluang untuk belajar sebanyak mungkin kerana teori yang kita belajar dalam bilik kuliah kadang-kadang sedikit atau agak berbeza dengan realiti praktis dalam industri sebenar.

Kalau korang ada tips-tips lain yang berguna, bolehlah berkongsi dengan kami dan pembaca lain di ruangan komen. Dah baca tu jangan lupa kongsi dengan rakan-rakan lain, manalah tahu tips permohonan latihan industri pelajar universtii kami ni berguna. All the best!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.